od kropeczki do serduszka

od kropeczki do serduszka

poniedziałek, 14 grudnia 2015

Zapotrzebowanie na minerały i witaminy w poszczególnych trymestrach

Dieta ma ogromny wpływ na rozwój dziecka i zdrowia obojga. Na kontrolnych badaniach możesz zobaczyć czy jesteś w dobrej formie. Niestety wyniki w normie nie robią się same, dlatego musimy wspomóc swój organizm dostarczając do niego różnych substancji. Jeśli miałaś złe nawyk żywieniowe to czas by to zmienić,wyjdzie tobie i dziecku na dobre. A więc co jeść w poszczególnych trymestrach?
PIERWSZY TRYMESTR to czas kiedy kobiety zazwyczaj mają problem z nudnościami,wymiotami, sennością, zmęczeniem a nawet utratą wagi.Co jeść by dziecko rozwijało się prawidłowo w tym najważniejszym okresie? Przede wszystkim:
  • kwas foliowy : bób, brokuł,brukselka, szpinak,soja, szparagi i groszek zielony, jaja, chleb razowy,otręby pszenne,wątróbka, pomarańcza, banan,jabłko
  • pełnowartościowe białko : nabiał,orzechy, mięso, rośliny strączkowe i zboża
  • nienasycone tłuszcze : oleje roślinne,oliwa z oliwek, ziarna i orzechy, ryby (jakie możesz jeść w poście "Jak się odżywiać) i owoce morza
  • witamina B :wątróbka,wieprzowina,ryby,nabiał,ziemniaki,sezam,słonecznik,nasiona dyni, orzechy, fasola,ryż brunatny 
  • jod: sól i mleko ,ryby,ryż brązowy,chleb żytni
Pamiętaj by wyeliminować alkohol,napoje energetyzujące i kawę.
Mój pierwszy trymestr był bogaty w nudności i wstręt do jedzenia,a o nabiale nie było mowy. Dlatego nic na siłę nie jedz i nie zmuszaj się. Pij dużo wody i soku z pomarańczy.Pomogą też krakersy i herbata imbirowa.Uzupełniaj kwas foliowy w postaci tabletek,jeśli nie przepadasz za warzywami.
DRUGI TRYMESTR jest fazą szybkiego rozwoju dziecka i wytężonej pracy organizmu.Mogą wystąpić niedobory żelaza, problemy z zębami, skurcze nóg, zatrzymanie wody.Możesz zapobiec dietą bogatą w:
  • żelazo: natka pietruszki,wątróbka,nerki,wieprzowina, drób,pieczywo,nabiał,ryż,ryby, owoce i warzywa a przede wszystkim ziemniaki
  • nie rezygnujemy z kwasu foliowego, witaminy B i nienasyconych tłuszczy
  • wapń: produkty mleczne, sardynki i śledzie w zalewie,czekolada mleczna, pietruszka,soja,morele,płatki owsiane, migdały
  • cynk: rośliny strączkowe, owoce morza, ryby,wołowina,orzechy, rośliny strączkowe
  • pij więcej wody
  • ogranicz sól
Na pewno w drugim trymestrze masz o wiele lepszy apetyt i zdarza Ci się nocne podjadanie. Nie trać głowy. Jedzenie potraw wysoko przetworzonych, ciężkostrawnych i wzdymających nie wyjdzie ci na dobre.
TRZECI TRYMESTR to ostatni dzwonek,by nie zaszkodzić sobie i dziecku. Niedobory substancji odżywczych mogą prowadzić do anemii,próchnicy,obrzęków nóg,zmniejszonej odporności matki i dziecka. Zainwestuj w:
  • białko :ryby,drób,ryż,kasza, masło orzechowa (powyżej 90% orzechów)
  • zwiększ produkty zawierające żelazo i wapń
  • jedz więcej warzyw i owoców
  • sole mineralne: orzechy, warzywa owoce, mięso
Zdrowa dieta pochłania sporo czasu w planowaniu posiłków,wymaga samozaparcia by nie zjeść czegoś co nam zaszkodzi, a na co mamy ogromną ochotę i wyciąga więcej pieniędzy z portfela niż myślimy, ale warto poświęcić wiele dla zdrowia dziecka i swojego.