od kropeczki do serduszka

od kropeczki do serduszka

niedziela, 13 grudnia 2015

Zaczynamy przygodę z jedzeniem

Kolejny stres jaki przeżywa matka w wychowaniu dziecka jest związany z rozszerzeniem diety. W mojej głowie,zanim podjęłam pierwszą próbę podania Maluszkowi łyżeczki z warzywem roiły się różne myśli,związane z tym czy dobrą porcję daję czy jej nie zaszkodzi czy będzie smakować czy wyjdzie alergia.Układ pokarmowy niemowlaka nie jest jeszcze idealnie wykształcony,więc lepiej być ostrożnym.Ogólnie przez tydzień chodziłam i układałam w głowie co i w jakiej ilośći będę dawać.Stresowało mnie to,bo nigdzie nie znalazłam jasno napisanych reguł żywienia niemowlaka.Żeby Wam ułatwić sprawę zebrałam wszystko to co wypróbowałam na swoim dziecku i przeczytałam w różnych artykułach. Kiedy wprowadzić nowe smaki?
Ogólna zasada jest taka,że rozszerzanie diety niemowlaka karmionego piersią zaczyna się po 6 miesiącu a karmione butelką po 4.
Jakie ilości?
W pierwszym etapie Maluszek ma zapoznać się z nowym smakiem i konsystencją.U nas najpierw była marchewka. Kupiłam słoiczek i dałam pierwszego dnia dwie łyżeczki,drugiego dnia cztery. I tak z każdym razem o dwie łyżeczki więcej. Przez ok.2 tygodnia podawałam codziennie inne warzywo,później zaczęłam podawać owoce z taką samą zasadą jak wcześniej,czyli po kilku łyżeczkach. W międzyczasie na śniadanie robiłam kaszkę lub kleik.
Z ilością jest różnie,najważniejsze by nie przesadzić na początku,bo faktycznie może wyjść jakaś wysypka. Gdy dziecko już wybrało swoje ulubione smaki, można kupować małe słoiczki albo przygotować samemu w domu.Dawać tyle ile będzie chciało.Czasami jest to pół słoiczka a czasami słoiczek to za mało.
Ostatnią ważną rzeczą jest jeszcze to,by nie wpychać dziecku jedzenia na siłę i nie dawać od razu po mleku tylko między posiłkami ,gdy Maluch czuje lekki głód.
Przykładowy jadłospis:
Śniadanie: Kaszka mleczno-ryżowa (w zależności od ilości spożywanego mleka to tyle robię kaszki i daję o 2-3 łyżki mniej by nie była za gęsta)
Drugie śniadanie: Owoc od 80g do 125g
Obiad: np. Zupka jarzynowa
Podwieczorek: Warzywko (od koloru do wyboru)
Kolacja: kleik ryżowy

Polecam Wam w szczególności posiłki marki Gerber i Bobovita.